Orientovat se ve složitém labyrintu, který představuje trh dodavatelů kybernetické bezpečnosti, je náročné - a rozhodně to nebude jednodušší. Každý rok se objevuje více dodavatelů, kteří se ucházejí o pozornost zákazníků a tvrdí, že využívají nejnovější technologie, které nabízejí nejlepší obranu proti minulým, současným i budoucím kybernetickým hrozbám.
V mnoha organizacích, zejména v těch, které nemají dostatečně široké odborné znalosti v oblasti kybernetické bezpečnosti, může být správná volba náročná a může vést k nerozhodnosti. Oddělení IT jsou přetížená a zaměstnanci jsou často přepracovaní a nemají dostatek zdrojů. Na vedoucí pracovníky v oblasti IT, nebo kybernetické bezpečnosti, je vyvíjen obrovský tlak, aby ochránili svou organizaci před ransomwarem, cílenými phishingovými útoky a mobilními hrozbami. Kde mají začít a co přesně potřebují? To jsou jen některé z otázek, se kterými se musí vypořádat.
Pokud se rozhodnou špatně, mohou se ocitnout v situaci, kdy budou vázáni roční (nebo delší) smlouvou s řešením, které nesplní to, co slibuje. Tento pesimistický scénář není jen hypotetický. Podle naší nedávné zprávy Cybersecurity Assessment Report 54 % respondentů uvedlo, že jen v letošním roce zakoupili nástroj kybernetické bezpečnosti, který nenaplnil své marketingové sliby.
Jak se tedy můžete stát informovanějším zákazníkem, poptávajícím řešení kybernetické bezpečnosti? Tento článek nabízí poznatky o některých klíčových aspektech při výběru nástroje kybernetické bezpečnosti, a poskytuje užitečné tipy, které vám pomohou učinit kvalifikovaná rozhodnutí, která skutečně přispějí k posílení kybernetické ochrany vaší organizace.
Problém: Nevíte, co potřebujete
Jedním z problémů, se kterými se organizace při nákupu nástrojů kybernetické bezpečnosti často potýkají, je, že nemají jasno o vlastních potřebách organizace. Například, jsou zaměstnanci převážně vzdálení nebo hybridní? Kde jsou uloženy nejkritičtější informace a jaké typy ochranných opatření jsou již zavedeny. A jaké investice do IT již byly provedeny a bude třeba je zohlednit? Pokud jste neprovedli odpovídající interní posouzení, možná ani nevíte, jaké máte potřeby, a nakonec můžete koupit nástroj, který nemusí nutně vyhovovat vaší organizaci, nebo je dokonce pro vaši infrastrukturu kybernetické bezpečnosti vyloženě nevhodný.
Tento problém může být ještě zhoršen marketingovým reklamním tlakem, který mnohé produkty kybernetické bezpečnosti provází. Prodejci často využívají "módní slova", technický žargon a přehnaně slibují funkce a výhody svého produktu nebo služby. Kupující IT s minimálními zkušenostmi s kybernetickou bezpečností mohou nakonec uvěřit těmto reklamním trikům, a nakonec si pořídit nevhodný nástroj. Pro jiné organizace může být nástroj naprosto vyhovující, ale jeho soubor funkcí se nebude uplatňovat v praktických každodenních činnostech, které vaše organizace potřebuje. Skončíte s nástrojem, který je v lepším nevhodný a obtížně využitelný, a v horším případě prakticky nepoužitelný. Zeptejte se kteréhokoli zkušeného odborníka na bezpečnost IT, a pravděpodobně uslyšíte nějakou pěknou historku o tom, jak se z vychvalovaného produktu stal "shelfware".
Problém: Nákup přehnaného marketingu
Dalším významným úskalím, kterému se organizace musí při orientaci na trhu kybernetické bezpečnosti vyhnout, je podlehnutí přehnanému marketingu. Mluvili jsme o tom, že to může vést k výběru nástroje, který není pro organizaci vhodný, ale existuje také riziko výběru vyloženě špatného dodavatele nebo přeplacení průměrného nástroje, což může mít interní důsledky pro organizaci, které překračují rámec samotného dopadu na rozpočet.
Odvětví dodavatelů kybernetické bezpečnosti prosperuje z technologických inovací a často naskakuje na nejnovější módní slova jako "deep learning", "machine learning", "next-gen", "AI-powered" a podobně, aby si udrželo svou relevanci. I pro zkušené nákupčí IT může být obtížné rozluštit, co tyto pojmy vlastně znamenají. Pro nezkušené nákupčí je to problém ještě větší.
Někteří dodavatelé mohou také přehánět možnosti svých nástrojů a tvrdit, že jejich produkty jsou vybaveny určitými funkcemi, možnostmi nebo integracemi, které neexistují, nefungují tak, jak je inzerováno, nebo jsou doplněny dalšími podmínkami, o kterých jste nevěděli. V důsledku toho mohou organizace nakonec zakoupit produkt, který se zásadně liší od toho, co jim bylo nabídnuto.
Nakonec organizaci zůstane nástroj kybernetické bezpečnosti, který jen málo přispívá ke zlepšení kybernetické odolnosti a bezpečnostní situace. Stává se z něj zbytečná investice - stojí peníze a zdroje, ale jeho přínos je minimální.
Závěrem je, že je třeba se ujistit, jestli vedete se zástupci potenciálního dodavatele správnou konverzaci, abyste získali co nejvíce informací o tom, jak jejich nástroj funguje a jak se jejich marketingové termíny skutečně vztahují k vlastnostem a přínosu produktu. Je také důležité provést ověření konceptu (POC) ve vašem prostředí, abyste zjistili, jak technologie skutečně funguje. Tato hloubková kontrola je klíčem k tomu, aby se vám investice do nástrojů kybernetické bezpečnosti vyplatila.
Problém: Nedostatečná aktivita vaší organizace/oddělení
Efektivita nástroje není jen o jeho individuálních schopnostech, ale závisí také na tom, jak dobře je využíván v kontextu vaší organizace. Mít aktivně zapojené oddělení nebo organizaci, která dokáže nový nástroj maximálně využít, je klíčové, zejména pokud se jedná o nástroj s širokým dosahem napříč celou organizací.
Některé nástroje kybernetické bezpečnosti mohou dosahovat vynikajících výsledků, ale k jejich efektivní obsluze je zapotřebí specifických dovedností nebo dostatečně velkého týmu. Například nástroj využívající pokročilé strojové učení může vyžadovat, aby uživatelé rozuměli určitým konceptům umělé inteligence, aby jej mohli efektivně nakonfigurovat. Pokud tým tyto znalosti postrádá, může mít problémy s vhodným používáním nástroje. Téměř 40 % respondentů v naší zprávě o Cybersecurity Assessment uvedlo, že nedostatek interních dovedností vede k tomu, že nástroj kybernetické bezpečnosti nemá z hlediska bezpečnosti maximální užitnou hodnotu, přičemž více jak 40 % respondentů uvedlo jako důvod jeho složitost.
Není však důležité pouze zajistit, aby vaše oddělení mohlo nástroj plně využívat, ale pro optimální implementaci je nutné vybudovat kulturu kybernetické bezpečnosti v rámci celé organizace. Zvažte následující scénář: zakoupíte nový nástroj kybernetické bezpečnosti bez účasti týmu IT. Když dojde na implementaci, dostanete zpětnou vazbu, nástroj není dobře přijat a trvá pak měsíce, než začne ve vaší organizaci skutečně fungovat.
Pokud jste však ve své organizaci vybudovali kulturu bezpečnosti a do procesu nákupu zapojíte klíčové zúčastněné strany, budete moci lépe využít jakékoli nástroje a zároveň budete mít podporu externích oddělení.
Jak se vedoucí oddělení mohou stát lepšími zadavateli IT zakázek
Efektivita a spolehlivost nástroje kybernetické bezpečnosti závisí nejen na jeho vlastních schopnostech, ale také na lidech a procesech, které za ním stojí. Organizace proto musí zajistit, aby měly k dispozici zdroje, a to jak z hlediska personálu, tak z hlediska dovedností, které jim umožní pracovat s nástroji, do nichž investují. Zde jsou některé z klíčových poznatků, které mohou vaši organizaci připravit na to, aby se stala lepším zadavatelem IT zakázek.
Stanovte si priority interního hodnocení kybernetické bezpečnosti - Než začnete hledat nástroje, ujasněte si, co vaše společnost potřebuje a co vaše oddělení zvládne, pomůže vám to zúžit okruh hledání.
Vytvoření kultury bezpečnosti pro lepší integraci - To zajistí, že vaše nástroje budou správně integrovány a že vedoucí oddělení budou prosazovat používání všech nástrojů a navazujících procesů.
Váháte, zda je pro Vaši organizaci nebo firmu Bitdefender řešení to pravé? Naši experti Vám rádi poradí, stačí si rezervovat konzultaci prostřednictvím našeho formuláře.
Comentarios